KoffieBlog

Koffie heeft geen invloed op de vochtbalans van je lichaam. Dit concludeert Analiza M. Silva na onderzoek naar het effect van inname van cafeïne. Cafeïne is één van de meest genuttigde actieve ingrediënten wereldwijd, die naast koffie ook in thee, frisdranken en chocoladeproducten te vinden is. Lang werd gedacht dat het nuttigen van deze producten ervoor zorgt dat ons lichaam uitdroogt. Silva toont nu aan dat dit een wijdverspreid misverstand is.

De onderzoekster van de universiteit van Lissabon vergeleek gedurende een periode van 4 dagen de vochtbalans van 30 deelnemers aan het onderzoek. Daarbij kreeg de helft van de groep dagelijkse een gemiddelde hoeveelheid cafeïne toegediend gelijk aan 5 kopjes espresso. De andere helft kreeg een placebo. Tussen de twee groepen was geen verschil in vochtbalans te meten na de onderzoeksperiode. Eerdere onderzoeken hadden al dezelfde resultaten opgeleverd bij onderzoeken over kortere en langere periodes.

Maar wat heeft er dan voor gezorgd dat de mythe is ontstaan dat koffie een uitdrogend effect heeft?
Eén van de veroorzakers van dit misverstand zou kunnen zijn dat cafeïne ervoor zorgt dat vocht het lichaam sneller verlaat. Dit komt omdat cafeïne de nieren stimuleert waardoor afvalstoffen sneller worden afgescheiden. Dat het vocht sneller wordt verwerkt betekent echter niet dat meer vocht het lichaam verlaat!

Een andere reden zou zijn dat koffiedrinkers gemiddeld een minder hoge vochtbalans hebben omdat zij een lagere vochtinname hebben doordat ze mindere volumes drinken. Daarom wordt aangeraden om naast een kopje espresso (kleine hoeveelheid vocht) ook een glas water te drinken. Dit zorgt er niet alleen voor dat je extra vocht binnenkrijgt, maar het neutraliseert ook de smaak van de koffie, zodat je elke nieuwe slok koffie, de koffiesmaak weer optimaal kunt beleven.

Daarnaast heeft cafeïne een positief effect op het uithoudingsvermogen en verdrijft het een gevoel van vermoeidheid. Deze extra energie zorgt ervoor dat cafeïnegebruikers zich voor langere tijd kunnen inspannen. Wat op zijn beurt weer leidt tot vochtafscheiding door zweten. Hiervoor zijn dus de inspanningen en niet de cafeïne de directe oorzaak van vochtverlies.

Meer Blogverhalen