KoffieBlog

Regelmatig komt bij ons deze vraag voorbij: Welke koffieautomaat is voor ons geschikt? Zo ook recentelijk. Onze verkoper was al geruime tijd met deze klant bezig om het huidige automatenpark te vervangen door nieuwe koffiemachines. De grote vraag was of er nu ook een betere kwaliteit koffie moest worden geschonken. De huidige koffievoorziening was uitgerust met (ingevroren) vloeibaar koffie-extract en dat kwam de uitgiftesnelheid ten goede. Immers de wachttijd was niet lang, je had snel koffie in je beker en het zag er ook nog uit als koffie. Echt lekker vond men het echter niet echt. Maar ja, het systeem was nu eenmaal al bijna vijf jaar in gebruik en dan je moet het er maar mee doen.

De inkoper had zich nu veel meer verdiept in de materie en was tot de conclusie gekomen dat een systeem met instant koffie, of dat nu in de vloeibare of korrel vorm was het meest geschikt was voor hun situatie. Immers snelheid, grote capaciteit van de automaat en weinig schoonmaakwerkzaamheden waren toch wel belangrijke punten in de exploitatie. Maar toch: het knaagde ergens bij de facilitaire inkoper. Hij had alles goed op een rijtje gezet, de cijfers waren duidelijk maar…

Onze verkoper werd uitgenodigd om nog maar een keer tekst en uitleg te geven, over een idee dat hij had voorgelegd in een eerder gesprek. Tijdens dat gesprek had de verkoper aangegeven dat de wijze van koffiedrinken in de zakelijke markt aan het veranderen was, van snelheid naar kwaliteit en dat de inkoper dat ook kon zien aan de aangeboden koffiemachines voor huishoudelijk gebruik in elektronicazaken als b.v. Expert, EP en Mediamarkt. Daar voltrekt zich in stilte een verschuiving van traditionele zetapparaten en Senseo’s naar de geavanceerde bonen volautomaten. De ene machine nog luxer en geavanceerder dan de andere, met legio mogelijkheden: van een fijne Espresso tot een luxe Macchiato. En dat alles zelf thuis bereid.

Binnen de zakelijke markt, zo legde de verkoper uit, voelen wij de vraag van medewerkers, die thuis een fijne bonenkoffie drinken, om dit ook op het werk te kunnen doen. De inkoper stelde de vraag ‘maar wat kost dat dan? Want goede kwaliteit koffiebonen zijn zeker duurder dan ons huidige systeem?’ ‘We gaan een rekensom maken’ zei de verkoper ‘want als ik alles op een rijtje zet dan zal ik je laten zien dat bonenkoffie ten opzichte van jullie huidige systeem niet duurder is.‘ De uiteindelijke rekensom kwam er op neer dat de kostprijs per consumptie een fractie goedkoper was dan de op dat moment gebruikte instant liquidkoffie. De prijs van de nieuwe koffiemachine was in prijs gelijk aan het huidige systeem, dus dat was ook geen probleem. Nee, het enige probleem zou kunnen zijn de snelheid.

Dat bracht mij terug naar een gezellig etentje met zwager Jan en schoonzus Hennie in een restaurant in de provincie Groningen. We zaten gezellig te praten, het voorgerecht was geserveerd, het hoofdgerecht was al besteld bij de keukenbrigade, de wijn voor de derde keer ingeschonken en ik vroeg mij op een gegeven moment af waarom het zo lang duurde voor het voorgerecht werd geserveerd. Ik sprak de ober aan en vroeg of onze bestelling wel was doorgekomen bij de kok omdat het nogal lang duurde. Hij zei ‘gaat u even mee, dan kunnen we de kok vragen’ Bij de deur van de keuken aangekomen wees de ober mij op een koperkleurig bordje dat naast de deur was geschroefd met de volgende tekst:

Uw eten lekker en goed bereid kost mij als kok nu eenmaal tijd.
Maar als het u aan tijd ontbreekt, eet dan elders een patatje maar bestel hier geen kreeft.

Ik las de boodschap en zei tegen de ober ik had het begrepen en ben weer teruggegaan naar mijn tafelgenoten, waar we even hartelijk hebben gelachen om deze boodschap.
Voor de koffiemachine was het snelheidsprobleem  gauw opgelost. De inkoper werd de nieuwe Calista bonenautomaat geadviseerd die twee koppen tegelijkertijd kan produceren. Daarmee werd het uitgifteprobleem getackeld. De machines zijn inmiddels geïnstalleerd bij de klant en volgens reacties van de interne gebruikers zijn de koffiedrinkers blij met de nieuwe bonenmachines.
‘Lekkere koffie!’ ‘Smaakt nog beter dan thuis.’ Dat zijn de opmerkingen die we krijgen.
En de inkoper is helemaal blij, want hij krijgt de complimenten.