KoffieBlog

Werkstress, lichamelijke overbelasting, slechte voeding en luchtverontreiniging. Zomaar een paar veroorzakers van vrije radicalen in ons lichaam. Vrije radicalen zijn agressieve instabiele moleculen die verantwoordelijk zijn voor de veroudering van ons lichaam. Meest zichtbare gevolg van vrije radicalen is een verouderde huid. Vooral rokers en mensen die veel in de zon staan krijgen sneller te maken met rimpels. Maar ook andere aandoeningen, zoals reuma, spataderen, artritis, hartziekten en tumoren  worden mede veroorzaakt door deze boosdoeners.

Tot zover het slechte nieuws. Gelukkig is ons lichaam continue bezig om de schade van deze vrije radicalen te beperken en herstellen. En beter nog: daarbij kunnen wij ons lichaam zelfs een handje helpen. Door ervoor te zorgen dat we genoeg antioxidanten binnenkrijgen. Antioxidanten zorgen ervoor dat de vrije radicalen worden geneutraliseerd en afgevoerd door het lichaam.

Bronnen van Antioxidanten
Antioxidanten is een verzamelnaam voor de vitamines E en C en spoorelementen als seleen, zink en bioactieve stoffen uit groente en fruit. Deze stoffen zijn onmisbaar voor ons en we krijgen ze hoofdzakelijk binnen via voeding. Dus als je jong en gezond wilt blijven doe je er goed aan om producten te eten en drinken die rijk zijn aan antioxidanten. Belangrijke bronnen hiervan zijn onder andere knoflook, noten, broccoli, spinazie, bosvruchten en tomaten.  Maar ook cacao, thee en koffie zijn goede bronnen van antioxidanten

Cacao
Chocolade werd lange tijd gezien als één van de ongezondste dingen die je kunt eten. Dit kwam voornamelijk doordat veel chocoladeproducten veel suiker bevatten. Echter is de cacao component van chocolade juist heel gezond. Cacao kan meer dan 300 chemicaliën bevatten. Een chocoladeproduct met een hoog cacao-gehalte is dus juist goed voor je gezondheid. De gezondheidsvoordelen zijn het grootst bij cacao, pure chocolade en chocoladeproducten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Het zijn vooral de polyfenolen (Vitamine P) die ervoor zorgen dat cacao, maar bijvoorbeeld ook groene thee tegenwoordig worden gezien als ‘superfood’. Deze stof zorgt namelijk voor een verbeterde bloedcirculatie, lagere bloeddruk, betere vertering, en het vernietigen van vrije radicalen. Warme chocolademelk bevat meer antioxidanten dan een zelfde hoeveelheid groene thee of wijn. Daarnaast is het ook nog eens een gezonde bron van eiwitten en koolhydraten. Wat chocolademelk een ideale sportdrank maakt. En je kan chocolademelk zo caloriearm maken als je zelf wilt. Gebruik pure chocola en magere melk (of water) voor een gezonde kop chocolade.

Koffie
Ook koffie bevat de nodige bioactieve stoffen. Naast antioxidanten bevat een ‘bakkie troost’ mineralen, vitamine b3 en cafeïne. Uit onderzoek blijkt dat mensen die koffie drinken minder kans hebben op onder meer kanker, alzheimer, diabetes, beroertes en hart- en vaatziekten dan niet-koffiedrinkers.
De laatste tijd is groene (ongeroosterde) koffie steeds meer in opkomst. Net als groene thee is groene koffie nog rijker aan antioxidanten dan gewone koffie. Helaas kun je geen échte koffie maken van groene koffie. Het is alleen verkrijgbaar in supplement en poedervorm. Je kunt het dus wel gebruiken in shakes of smoothies.

Thee
Groene thee is één van de bekendste bronnen van antioxidanten. Groot misverstand is dat donkere thee deze gezonde stoffen niet bevat. Beide vormen bevatten veel antioxidanten die nuttige en geneeskrachtige uitwerkingen op het lichaam hebben. En ook witte thee, rooibos thee en gember thee bevatten ze. Witte thee bevat zelfs meer antioxidanten (100-150mg per kop) dan groene thee (75-130mg) en zwarte thee (40-50mg). Vooral voor witte en groene thee geldt dat de juiste temperatuur van het water erg belangrijk is om ervoor te zorgen dat de gezonde stoffen niet verloren gaan. Door water van 85 graden Celsius te gebruiken blijven de gezonde stoffen in de thee behouden blijven. Bovendien wordt de smaak dan niet te bitter.

Drink gevariëerd
Zoals met alles is te veel van één product niet gezond. Het is daarom belangrijk om koffie, thee en cacaodranken met mate te nuttigen in combinatie met een gevarieerd eetpatroon. Te veel ongezonde toevoegingen kunnen nadelige gevolgen hebben op je gezondheid. Indien je melk in je koffie of thee gebruik is het verstandig om daarvoor magere melkproducten te gebruiken. Net als met eten is het ook verstandig om af te wisselen in wat u drinkt. Wissel daarom af tussen koffie, thee, chocolademelk, melk, water en vruchtensap voor een gezond drinkpatroon.